Monday 9 May 2016

REVIEW : RUMAH MAKAN CIBIUK SHAH ALAM

Hey,

Amboii, aku perasan banyak betul aku review kedai makan sekarang ni. Okay kali ni nak cerita pasal masakan Sunda pula. Sempena Hari Buruh haritu, family aku ada datang dan stay di Shah Alam. Dinner malam pertama kami adalah di Rumah Makan Cibiuk Shah Alam. 

First sekali aku nak terangkan tentang dekorasi rumah makan ni. Aku suka dengan konsep tradisional yang dorang terapkan. Ruang makan di rumah makan ni besar dan selesa. Korang boleh memilih untuk menikmati makanan di dining table ataupun duduk di lesehan dan makan bersila. And kalau jenis duduk makan bersila ni, memang confirmlah kalau lepas kenyang makan, korang akan berat punggung nak bangun dan berkemungkinan tersadai di situ untuk beberapa seketika. Hahaha.


Lokasi rumah makan ni sangat  strategik, senang cari dan yang paling penting senang parking. 

Rumah Makan Cibiuk Shah Alam
Jalan Ikhtisas, Seksyen 14, 40000 Shah Alam, Selangor
Tel : 03-5524 0691
Open Everyday



Dengan tag line 'rajanya sambal' memang sangat lah sesuai sebab kat rumah makan ni disediakan pelbagai jenis sambal. Serious, masakan Sunda kaya dengan sambal. Untuk pengetahuan korang, 7 jenis sambal ni free je taw, korang boleh amek banyak mana korang suka! Teringat masa aku ke Bandung dulu, setiap sambal yang terhidang aku makan, padahal jenis aku tak suka makan sebarang sambal. Selain tu, rumah makan ni ada menyediakan ulam-ulam kampung jugak. 

Actually, nama cibiuk tu adalah nama salah satu bangsa atau kaum yang terdapat dia jawa barat, dan rumah makan ni berasal dari Bandung, Indonesia. So bila ada cawangannya kat Malaysia, at least terubat rindu bila teringin nak makan masakan Sunda.


Untuk dinner malam tu, kitorang pilih set untuk 5 orang. Dalam set yang kitorang pilih ada Nasi Putih, Ayam Bakakak, Talapia Goreng Kipas, Tempe Mendoan, Balado Udang Pete, Cumi Crispy, Sup Ekor dan 1 Paket Kasturi Jeruk, haa amacam, berbelit tak lidah nak menyebutnya? Harga pun berpatutan sebab satu set tu boleh makan ramai-ramai.

Setakat ni, aku belum jumpa review pasal makanan lambat di rumah makan ni. Gladly to say, servis sangat cepat. Rasa macam baru je order dan sembang, tup tup makanan dah sampai. One thing pasal rumah makan ni, dorang punya pelayan memang sepenuhnya berkomunikasi dalam bahasa Indonesia, tapi agaknya dorang dah lama stay kat negara kita ni, so diorang boleh terangkan balik dalam bahasa melayu.

Jadi untuk para penggemar sambal, korang boleh datang ke rumah makan ni untuk rasa sendiri keenakan sambal masakan Sunda.


2 comments: