Wednesday 2 September 2015

TAK SEMUA ORANG SUKA KITA

Heyy,

Adakala aku terfikir, aku mungkin tak pernah menyusahkan hidup sesiapa. Aku mungkin tak pernah ganggu hidup orang apatah lagi membenci dan menyakiti orang lain. Tapi atas sebab apa orang tiba-tiba saja membenci aku. Berkata-kata buruk tentang aku di belakang dan mengatur pelbagai strategi untuk sakitkan aku. Ada yang hingga memburukkan aku dalam doa mereka.

Aku tahu, sebagai manusia biasa, kita tak terlepas dari kekurangan diri. Mungkin dari cara aku bergaul, mungkin dari cara aku bercakap, mungkin pada cara aku berjalan, mungkin dari mata, mulut, hidung dan seumpamanya, yang menjadi sebab orang tak suka, benci dan meluat bila tengok aku.

Lepas je aku dapat tahu berita mengejutkan semalam, aku cuba muhasabah diri. Yelah, kita yang kena, memang rasa orang lain yang salah. Tapi sebelum tidur, aku berfikir sejenak, adakala sikap orang lain adalah cermin kepada sikap aku sendiri. 

Mungkin aku rasa aku tak sakitkan hati orang lain, tapi orang rasa sebaliknya. Mungkin ada silap aku, samada sedar ataupun tak. Jauh sekali untuk aku membenci dan membalas perbuatan orang. 

Kalau orang membenci dan menyakiti kita, itu dosa mereka. Jika ada yang membenci, abaikan sahaja dirinya. Cukuplah berbakti pada orang yang perlu ditaati, seperti ibubapa, suami, isteri dan keluarga.
Biarlah semua orang menolak kita, yang penting kita jaga kawan baik/teman/suami/isteri/keluarga dengan baik.
Biarlah kawan-kawan meninggalkan kita, yang penting kita tidak meninggalkan keluarga.

Biarlah ramai orang memulaukan kita dan bercakap buruk di belakang, yang penting kita tak memutuskan tali sillaturrahim.

Biarlah seluruh umat menyakitkan hati kita, yang penting kita tak menyakitkan hati Allah.

Kebahagiaan sebenarnya terletak dalam hati. Ia bergantung kepada kepercayaan kita. Kalau kita percaya yang dipulaukan oleh orang lain adalah satu perkara yang menyedihkan, hidup kita akan terseksa dan sedih. 


2 comments:

  1. Hi Ein, i just read ur blog since i tiba2 teringat bout you (sweet kan) hehe. i love your post. ada funny story, sad story. i feel it and also good review bout foods, accommodation & etc. i just dont know wht did you go through for the past years. it has been a very long time we didnt meet. so sad :( we kind of having a good term before.(kinda flashback on our childhood memory). hope u okay2 aja and always live happily:) - fifi (if you're still remember me)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fifi! Mestilah ingat lagi, mana ada ein lupa. Mungkin kita makin busy dengan life bila lepas SPM kan? Ein taktahu Fifi guna number mana sekarang, tapi number Ein belum tukar, Fifi whatsapp lah Ein, nanti kita story panjang-panjang! Hehe

      Delete