Wednesday 26 August 2015

PERODUA SERVICE CENTRE (PETALING JAYA)

Hey,

Last entry, aku ada cerita kisah macam mana ayah bantu aku masa aku mula-mula dapat kerja kat bandar besar ni kan? So, sesape yang baca tu tahu kisah ayah bagi pinjam kereta untuk memudahkan aku pergi dan balik kerja.

Kisahnya, masa aku 1st time servis kereta ni sendiri, aku service di Alesmo Auto Technical Sdn. Bhd. yang beralamat No. 25, Jalan BK 1/18, Perindustrian Bandar Kinrara, 47180, Puchong, Selangor.

Firstly, aku nak bagitahu, service di Alesmo ni sangat puas hati. Dari segi layanan customer, kalau kita booking kata nak tarikh dan jam berapa, memang dorang akan booked untuk kita. Kalau penuh, memang dorang akan inform awal awal. 

Dari segi service pun, Alhamdulillah tak ada masalah. Balik pun memang puas hati. Walaupun outlet pusat service tu kecil, tapi service, layanan dan kemudahan kat sana sangat complete. Siap ada kid's playground dan sediakan breakfast pagi untuk customer's service taw. 

Okay sekarang aku nak elaborate sikit pasal tajuk entry kat atas. 

Disebabkan millage dah sampai masa untuk service, dan aku nak balik kampung sempena cuti Merdeka ni, aku ambil keputusan untuk service kereta minggu lepas. Aku bukan main terjah je kat pusat service tu, aku dah siap booking seminggu awal. Tapi sangat hampa, sebab bila sampai je kat customer's service, dorang cakap nama aku tak ada dalam booking list.

Seminggu masa nak buat booking tu, Khairul siap booked kat pusat servis tu sendiri, booked sendiri dengan staff dia. Tapi Khairul kata dia perasan yang staff tu just dengar dan tulis macam tu je. Dia kata boleh, nanti dia buatkan booking. 

Mula mula aku macam resah jugak bila nama tak ada dalam booking list, Khairul dah macam naik angin dah. Tapi disebabkan pujukan akak tu kata yang dorang akan cuba siapakan sebelum jam 5 petang, aku dah lega sikit, bagi aku at least dapat juga service kereta tu. 

Dah siap je kereta tu servis, aku datang balik (sementara tunggu kereta siap, aku balik dulu), dia suruh buat payment and katanya nak balik dulu, nanti kereta aku siap, amek key dengan pembantu dia. Okay kat sini aku agak tak puas hati, sebab sepatutnya, kalau dah customer refer dengan kau, kau kena guide dia sampai settle semua. Ni tak, boleh pulak dia balik macam tu je.

Aku dengan Khairul bukan main lama tunggu kunci, sebab kereta dah terpacak lama kat luar tu. Sampaikan aku sendiri pergi kat meja kak tu and amek kunci, tanya staff lain boleh balik tak. Nampak kat situ yang customer kena buat macam 'kedai sendiri'? 

Then, aku terus masuk kereta dan baca resit bayaran yang aku bayar tadi, ada dinyatakan 'free wash'. Dalam hati suka lah jugak ada perkhidmatan macam tu, tapi hampeh, kereta tu macam tak cuci. Tetap kotor. 

Disebabkan aku request untuk update GPS, aku kena tinggal memory card. Katanya untuk dihantar ke Klang, sebab dorang tak buat update GPS tu. Dan akak tu janji akan call pada hari Isnin, untuk inform yang dorang dah hantar. Aku pun akur lah, sebab GPS sangat penting untuk orang macam aku. Sesat 1 minit pun aku terus on Navigation. 

Hari Isnin aku tunggu, tak ada terima sebarang call. Selasa pagi aku tunggu lagi, tetap tak ada sebarang call. Selasa tu aku call pusat servis tu untuk tahu apa status memory card aku. 4 kali aku call, 4 alasan aku terima. Kalau nak membohong pun agak agak lah. Seingat aku, call aku yang ke 3 tu dorang kononnya nak pass to akak in-charge tu, alih alih dorang seolah letak phone. 

Call yang 5 baru aku dapat bercakap, and aku kata nak pick-up hari ni. Sama ada dorang update atau tak. Dah pick-up hari ni, lain pulak jadinya. Aku perasan screen dalam kereta tu tak boleh tekan dan hang. Radio tak boleh buka. Aku tanya dorang, and alasan dorang, dorang tak tahu kenapa jadi macam tu, mechanic semua tengah rehat, and kalau baiki, dorang amek masa sebulan dan lebih!

Aku terus bengang. Dah banyak masalah, alasan dah sebelum ni tapi aku diam, aku sabar. Dorang langsung taknak take part. Dalam tak sedar aku marah dorang. Bad service. Entah orang lalu lalang dengar ke tak entah. Aku masuk kereta terus menangis.

Seriously, aku sangat kecewa and serik untuk service kereta di Pusat Service Centre Petaling Jaya. Besar tersergam rupa dorang tak sama dengan kualiti produk yang dorang hasilkan. Ini pengalaman aku, engkorang aku taktahu. Mungkin dalam masa yang sama, Tuhan nak uji tahap sabar aku, mungkin orang lain tak kena.

Tapi entry kali ni aku tulis bukan untuk memburukkan nama pusat servis perodua, tapi untuk memperbaiki kualiti pusat servis tu sendiri. 


No comments:

Post a Comment