Thursday 25 August 2016

#nurainikhairulwedding : TIPS MENGUNJUNGI PAMERAN PENGANTIN

Hey,

Dalam cepat pun aku celah jugak masa untuk update entry kali ni, sebab rasanya ada pentingnya tips ni untuk korang yang tiba-tiba boyfriend/tunang call untuk pergi ke Pameran Pengantin. So, here we are! Awal-awal aku nak cakap sorry kalau tips kali ni terlalu sikit untuk korang ye. 

SET BUDGET
This is the most important things to know. Adalah sangat cliché bila kalau korang pergi ke mana-mana booth berkaitan perkahwinan, perkara pertama yang dorang akan tanya adalah berapa bajet korang. Last time waktu aku pergi ke Pameran Pengantin, singgah booth yang pertama sekali, booth catering, belum apa-apa dorang dah tanya "budget cik berapa ye?". Nasib si Khairul ni pandai mencelah, dengan jawapan, "budget kecik, tapi yang penting nak tengok menu apa yang ditawarkan, sebab dalam sesuatu majlis makan, menu makanan adalah perkara terpenting jugak".

Please make sure korang dah sediakan bajet untuk setiap item yang ada dalam majlis perkahwinan korang. Berapa kos simpanan korang, berapa kos sumbangan family dan sebagainya. This is important untuk tengok balik samada kita terlebih budget atau boleh tambah mana yang kurang. Dalam masa yang sama, penjimatan amatlah memainkan peranan dalam budget list korang tu.


TAHU APA YANG KORANG NAK 
Kalau korang memang nak serah semua pada wedding planner tak ada masalah. Yang masalahnya bila korang jenis cerewet macam aku ni haaa. Semua benda nak settle sendiri, haha. And pada yang nak buat sendiri tu make sure korang dah buat banyak survey and tahu apa yang korang nak dalam majlis korang okay? Jangan lupa tengok tengok sikit harga semasa, dengan tu korang boleh pilih yang lebih murah dan berkualiti. 


BUAT RESEARCH 
Sesuai dengan zaman teknologi sekarang, wedding services ramai gila yang korang boleh jumpa dalam media sosial. Daripada pelamin, katering, photographer, jurumekap and paling senang sekarang doorgift pun ada dah jual siap taw, tunggu pickup je. Aku tak ketinggalan dalam cari servis-servis perkahwinan secara online. Senang kan, tak payah susah nak pergi kedai cari apa yang kita nak.

Dengan research macam ni, korang boleh tengok hasil kerja dorang sebagai servis perkahwinan ni. Dan boleh jugak tahu feedback dari customer. Google je apa yang korang nak, mesti akan jumpa, lagi senang sekarang dorang ramai gunakan hashtag (#).


JANGAN MENGALAH DENGAN SEKELILING
Kadang-kadang ada vendor yang suka push korang untuk buat pengesahan booking pada masa tu jugak. Aku experienced dalam hal macam ni, luckily Khairul pandai tolak tawaran orang dengan cara baik, kalau aku lah, terus bayar deposit gamaknya!

So, those yang kena macam ni, jangan mengalah. Unless kalau korang betul-betul suka dan berpuas hati. Kuatkan diri korang dan buat keputusan bila korang betul-betul yakin. Remember guys, belanja kahwin bukan macam belanja makan, belanja kahwin kena betul-betul detail tentang kos yang terlibat. So make sure buat keputusan yang tepat supaya korang tak menyesal kemudian hari.


PERGI AWAL
It's better pergi awal dari pergi saat akhir pameran, trust me. Pergi masa 1st day pameran is the best choice, banyak benefit yang korang boleh dapat. Kalau korang tak suka sesak dengan orang ramai, elakkan pergi waktu puncak, seperti lunch hour, lepas balik kerja atau hujung minggu. At least, kalau pergi awal, korang ada masa yang cukup untuk fikir before buat keputusan.


TANYA
In case kalau korang tak faham apa-apa, jangan malu untuk bertanya. I believe dalam apa jua keputusan yang nak buat, nak pergi mana, banyakkan bertanya. Walaupun korang fikir mungkin perkara tu macam budak-budak, just ask. Jangan malu-malu. Pasal fabrik, pasal jenis kertas untuk album, pelamin atau apa-apa jelah.


PEKA
Make sure korang peka dengan setiap penjelasan yang diberi. Kalau korang cari pakej baju kahwin, tanya tentang jenis kain yang disediakan dan sebagainya. Lagi bagus bila korang dah ada rekaan baju yang korang suka, so that korang boleh tanya terus berapa kos untuk pakej korang.


HAVE FUN
Yang paling penting dalam membuat persiapan perkahwinan adalah jangan terlalu stress. Memanglah banyak yang perlu dibuat, dibayar, disiapkan, ditempah dan sebagainya. Tapi kalau korang asyik merajuk, bermasam muka kan tak best tu?

So good luck untuk korang yang bakal berkahwin atau sedang merancang perkahwinan ye.

No comments:

Post a Comment