Monday 22 June 2015

REVIEW: SEOUL GARDEN IOI MALL

Assalamualaikum,

Hari ni dah masuk hari ke-5 kita berpuasa bulan Ramadhan. Macam mana? So far so good ke dah ada yang tinggal?

Entry kali ni sangat lah simple dan tak ada apa sangat. Just nak share serba sedikit pengalaman berbuka puasa di Seoul Garden. 

Dah banyak kali kitorang just lalu-lalang je depan Seoul Garden ni tapi tak berani nak mencuba. Pernah dulu aku pesan, kalau nak makan, perut kena betul-betul kosong, masa tu aku cuma bergurau, sebab aku tahu, dengan rate harga macam tu, kalau makan sikit, rugi lah. Kebetulan nak berbuka bersama, jadi ini lah masa sesuai untuk try makan di Seoul Garden.

Sehari sebelum berbuka puasa, aku dah called, siap-siap booking table. Takut kalau walk-in je, dah takde table. Aku memang suka macam tu, untuk hal-hal penting, aku suka reserved. Cukup takut bila plan tak jadi. Hihi.


So, bila dah masuk je restoran ni, takde lah macam "minah jakun" sangat. Sebab aku dah selalu jeling-jeling sebelum ni, and aku dah baca tips dan perkongsian dari blogger lain. 

First thing bila dah masuk, aku just bagitahu nama, memandangkan aku dah buat reservation semalam. Then, kena bayar dulu, dan aku suggest-kan bagi student, bawak lah student card korang sebab banyak juga beza student price dengan normal price. 

Then, dorang akan tanya, sama ada kita nak Normal Soup which means Chicken Stock atau beberapa soup yang lain. Seingat aku, ada lebih kurang 5 atau 6 pilihan soups, kitorang just pilih Thai Tomyam Soup sahaja, nanti pilih yang nama pelik-pelik, tak ikut taste pulak. Untuk pilihan soup ni of course lah ada charge tambahan; RM 4.60.

Lepas tu, dorang akan tunjukkan meja yang dorang dah reserved untuk kita. Dah duduk je, terus dorang panaskan tampat bakar and letak Tomyam Soup. Kitorang sampai dah agak lewat, maklumlah parking area IOI Mall tu, so dah dapat table je, terus pergi tengok bahan-bahan yang ada.


Yang aku suka dekat sini, once korang dah bayar, korang boleh makan seberapa banyak yang mungkin! Tak payah nak cover-cover konon-konon nak diet lah apa lah bila masuk sini. Tips yang sangat bagus boleh aku bagi dekat korang semua, better korang kosongkan perut sebelum nak makan sini, kalau boleh datang time betul-betul waktu kemuncak kebuluran. 

Dan satu tips yang sangat berguna boleh aku kasi, elakkan minum terlalu banyak air semasa tengah makan dekat Seoul Garden ni. Nanti korang cepat kenyang dan kembung sebelum makanan-makanan tu semua habis.


Memang heaven bila makan dekat sini. Ala-ala Korean Style. Yang best-nya, korang yang kena masak sendiri, kira macam layan diri lah. Tempat grill dan soup tu korang boleh refer gambar bawah, tengah-tengah akan ada tempat untuk boil soup dan keliling ada tempat untuk bakar. 

Bab-bab grill tu, memang bukan aku yang buat. Haha. Macam-macam menu grill kitorang amek. Yang paling tamak, Marinated Lamb lah. Kitorang cukup gila makan lamb! Ayam dan daging pun ada, dorang perap macam-macam rasa. But satu perisa tu aku tak boleh nak telan; coffee. Tak pernah aku terfikir kenapa dorang perap perisa coffee? Makanan laut pun banyak pilihan. Udang ketam, and segala jenis kerang ada. 

For our Thai Tomyam soup, bahan-bahan dorang sediakan macam bahan Yong Tau Fu je, ada sayur, fishball, fishcake and banyak lagi. Sayur pun banyak pilihan, termasuk pelbagai jenis cendawan untuk campur sekali dalam Thai Tomyam Soup.

Lagi satu, dekat sini, dorang sediakan spoon and fork dan chopstick. Kalau korang nak feeling-feeling macam orang Korean, boleh lah guna Chopstick and bowl. Kitorang just guna sudu untuk makan soup and yang lain bantai dengan tangan je. Dah kalau asal Melayu tu nak hilang ke mana? Hihi.


Selain tu, yang best dekat sini, lepas makan, agak-agak perut tu dah berasap, sejuk-sejukkan-lah perut tu dengan desert. Korang boleh ambil aiskrim dan decorate sendiri nak add-on apa, dan buat ABC buatan tangan korang sendiri. 

Air yang disediakan kat sini pun semuanya free flow drink. Lepas habis, boleh refill lagi. Tu sebab aku cakap, dah alang-alang korang bayar mahal tu, gunakan peluang makan ni dengan sebulur-bulurnya! 

 

Till then ;)

No comments:

Post a Comment